Vandaag een gewaagde stelling: concurrentie bestaat niet. Joris legt uit dat hij zelf gelooft dat hij geen concurrentie heeft. Dat kan vanuit een bepaald bewustzijn. Je kan geloven dat je altijd in je behoefte wordt voorzien. Maar ook qua marketing: je onderscheidt je om wie je bent en in die zin heb je geen concurrentie, omdat niemand zoals jij is.
Marcel vindt het een mooi verhaal, maar introduceert een leuke casus. Hij woont namelijk in een heel klein dorp waar maar één supermarkt is. Toch komt er binnenkort een andere supermarkt bij. Dat is toch concurrentie?
Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor coaches. Marcel noemt dat hij wel eens van klanten hoort: ‘er zijn al zoveel coaches, hoe moet ik daar nog tussenkomen?’
Volgens Marcel kun je daar marketingtechnisch jouw stukje van de taart vinden door je op een hele specifieke doelgroep te richten. Terwijl je hier volgens Joris met een ander bewustzijn in kunt stappen door bijvoorbeeld je zielsmissie te volgen.
Martin vertelt hoe hij zelf ooit begon. Mensen zeiden dan tegen hem: ‘zou je dat wel doen, er zijn al zoveel webdesigners?’ Maar toch is hij gewoon vanuit zijn passie begonnen en dat werkte prima voor hem.
Hoe ga je om met concurrentie? Wat zijn onze lessen? We delen een aantal hele praktische tips. Benieuwd? Check dan snel deze aflevering.